10510,80%0,59
41,27% 0,07
48,55% -0,02
4846,72% 0,50
7833,63% 0,40
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, 14. Engelli ve Gazi Personel Eğitim Semineri’nde, ‘Engelli
olmak kusur değil; asıl kusur engelleri kaldırmamaktır’ diyerek erişilebilirlik
çalışmalarını ve milyonlarca vatandaşın faydalandığı projeleri anlattı. Bakan
Uraloğlu, 2 bin 317 engelli personelin Bakanlık bünyesinde görev aldığını
hatırlatarak, “Demiryolu ulaşımında, yüzde 40 ve üzeri engel oranı olan 9,3
milyon engelli yolcumuz 2014-2024 yılları arasında ücretsiz seyahat etti.
2025’in ilk altı ayında ise 559 bin 223 engelli yolcuya hizmet verdik” dedi.
Uraloğlu, 2019’dan 2025’nin ilk 6 ayına kadar 78 bin 154 yolcunun ‘Turuncu
Masa’ ile güvenli yolculuk yaptığını bildirdi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Marmaris’te gerçekleştirilen 14. Engelli ve Gazi Personel
Eğitim Semineri’ne video konferans yoluyla katıldı. Engelli ve gazi
vatandaşların azim ve fedakârlığının toplum için ilham kaynağı olduğunu
vurgulayan Bakan Uraloğlu, ulaşım ve haberleşmeden dijital hizmetlere kadar
hayata geçirilen erişilebilirlik projeleriyle milyonlarca vatandaşın yaşamına
dokunduklarını belirtti.
“Herkes İçin Eşit Çalışma
Ortamı”
Bakan Uraloğlu, engelli ve gazi
personelin motivasyonunu artırmak ve mesleki gelişimlerine katkı sunmak
amacıyla düzenlenen seminerin önemine dikkat çekti. Bakanlık bünyesinde toplam
2 bin 317 engelli personelin görev yaptığını hatırlatan Uraloğlu, “Bu değerli
katkılar hem hizmet kalitesini yükseltiyor hem de kapsayıcı çalışma hedefimize
güç veriyor” dedi.
“2002’den Bu Yana Engelliler
İçin Önemli Düzenlemeler Yaptık”
Uraloğlu, 2002’den bu yana
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde engelli vatandaşların
toplumsal hayata katılımını kolaylaştıracak birçok adım atıldığını belirtti.
2005’te çıkarılan Türkiye’nin ilk Engelliler Kanunu, 2007’de imzalanan BM
Engelli Hakları Sözleşmesi ve 2013’te resmi tanımlarda “engelli” ibaresine
geçişin bu alanda dönüm noktaları olduğunu söyledi.
“78 Bin Yolcu ‘Turuncu Masa’
ile Güvenli Yolculuk Yaptı”
Bakan Uraloğlu, Erişilebilir
Ulaşım Stratejisi ve Eylem Planı ile 6 stratejik amaç, 14 hedef ve 33 eylemin
belirlendiğini anlattı. “Turuncu Masa” uygulamasıyla engelli vatandaşların
Yüksek Hızlı Tren garları ve bazı havalimanlarında güvenle yolculuk yaptığını
hatırlatan Uraloğlu, 2019’dan 2025’in ilk yarısına kadar 78 bin 154 yolcunun bu
hizmetten faydalandığını aktardı. 38 havalimanının “Engelsiz Havalimanı Kuruluşu”
unvanına, 40 havalimanının ise Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’ndan
Erişilebilirlik Belgesine sahip olduğunu belirten Uraloğlu, İstanbul
Havalimanı’nın da uluslararası ödüller kazandığını söyledi.
“9,3 Milyon Engelli
Demiryollarında, 1,8 Milyon Karayolunda Hizmet Aldı”
2014-2024 yılları arasında 9,3
milyon engelli vatandaşın demiryollarında ücretsiz seyahat ettiğini belirten
Uraloğlu, sadece 2025’in ilk yarısında 559 bin engelli yolcuya hizmet verildiğini
açıkladı. Karayolunda ise 2024’te 1,8 milyon engelli vatandaşın şehirlerarası
otobüslerde yüzde 40’a varan indirimlerden yararlandığını söyledi. Denizcilikte
“Engelsiz Denizler Projesi” kapsamında yolcu gemilerinde rampalı giriş, asansör
ve engelli tuvaletlerini zorunlu hale getirdiklerini ifade etti.
“467 Bin Engelli Vatandaş
Maaşlarını Evlerinde Teslim Aldı”
Bakan Uraloğlu, Herkes İçin
Hareketlilik Mobil Uygulaması ve 12 Ar-Ge projesiyle engelli vatandaşlara
yönelik dijital çözümler geliştirdiklerini söyledi. 100 milyon lira destekle
hayata geçirilen projeler arasında yapay zekâ tabanlı trafik sinyalizasyon
sistemleri ve gerçek zamanlı rehberlik çözümleri bulunuyor. Haberleşme alanında
e-Devlet üzerinden Engelsiz Çağrı Merkezini hayata geçirdiklerini aktaran
Uraloğlu, PTT şubelerine engelli yardım butonları ve hissedilebilir yüzeyler
eklendiğini, 2024’te 467 bin engelli vatandaşın maaşlarının evlerine teslim
edildiğini belirtti. Engelli vatandaşlara havayollarında yüzde 20, internet
hizmetlerinde yüzde 25 ve Pttcell’de özel tarifelerle indirimler sağlandığını
kaydeden Bakan Uraloğlu, Türkiye Kart ile ulaşımda yeni imtiyazlar
getirildiğini de duyurdu.
“Önce İnsan”
Konuşmasını “Bizim hizmet
politikalarımızın temelinde ‘önce insan’ ilkesi vardır” sözleriyle sürdüren
Bakan Uraloğlu, evrensel erişilebilirlik standartlarına odaklanan çalışmaların
süreceğini ifade etti. Uraloğlu, seminerin, engelli ve gazi personelin mesleki
bilgi ve motivasyonunu artıracağına dikkat çekti.