• BIST 100

    10358,50%0,26
  • DOLAR

    40,15% 0,22
  • EURO

    47,03% 0,08
  • GRAM ALTIN

    4336,36% 1,24
  • Ç. ALTIN

    6897,23% 0,94

Yeni araştırma çarpıcı sonuçlar ortaya koydu... Çocuklar reklamları tanıyor ama satın almıyor

Yeni araştırma çarpıcı sonuçlar ortaya koydu... Çocuklar reklamları tanıyor ama satın almıyor

YAŞAM 11.07.2025 16:50:04 0
Yeni araştırma çarpıcı sonuçlar ortaya koydu... Çocuklar reklamları tanıyor ama satın almıyor

Dr. Özlem Koç’un İstanbul, Bursa, Eskişehir ve Gaziantep’te yaptığı araştırma, çocukların reklamlara karşı yüksek farkındalık geliştirdiğini ancak sadece yüzde 22,5’inin satın alma isteği duyduğunu gösteriyor.

İSTANBUL (İGFA) - Dr. Özlem Koç’un, Prof. Dr. Kemal Suher danışmanlığında ve Prof. Dr. Ali Atıf Bir’in katkılarıyla gerçekleştirdiği araştırma, çocukların reklam içeriklerine yönelik farkındalığını bilimsel verilerle ortaya koydu.

İstanbul, Bursa, Eskişehir ve Gaziantep’te 608 öğrenci, 315 veli ve 122 öğretmen ile yapılan saha çalışması, nitel ve nicel yöntemlerle çocukların medya okuryazarlığını inceledi.

ÇOCUKLARIN YÜZDE 94,7’Sİ REKLAMLARI TANIYOR

Araştırmanın en dikkat çekici sonucu, çocukların reklamları tanıma oranının yüzde 94,7 gibi yüksek bir seviyede olması. Ancak bu farkındalık, satın alma davranışına her zaman yansımıyor.

Çocukların yalnızca yüzde 22,5’i reklamda gördüğü ürünleri almak istediğini ifade ederken, bu ortan çocukların reklamları eleştirel bir süzgeçten geçirdiğini ve bilinçli bir şekilde değerlendirdiğini gösteriyor.

YETİŞKİN ALGISI GERÇEKLE ÇELİŞİYOR

Araştırma, yetişkinlerin çocukların reklamlara karşı tutumuna dair algılarının gerçeği yansıtmadığını ortaya koydu.

Öğretmenlerin yüzde 50,8’i çocukların reklamlardan kolayca etkilendiğini düşünürken, velilerin yüzde 32,5’i çocuklarının reklamlara inandığını belirtiyor. Ancak çocukların doğrudan yanıtları, bu algıları büyük ölçüde çürüterek, reklamlara karşı daha bilinçli bir yaklaşım sergilediklerini gösteriyor.

YAŞ İLERLEDİKÇE REKLAMLARA DİRENÇ ARTIYOR

Çalışma, yaş grupları arasında reklamlara karşı tutumda belirgin farklar olduğunu ortaya koydu. 7-9 yaş grubunda reklamlardan etkilenerek ürün isteme oranı yüzde 19,8 iken, 13-15 yaş grubunda bu oran yüzde 6,1’e düşüyor. Bu, yaş ilerledikçe reklamlara karşı direncin arttığını gösteriyor. Ancak, hiçbir yaş grubunda eleştirel medya okuryazarlığı oranı yüzde 50’yi geçemiyor, yani bilgi düzeyindeki farkındalık davranışsal bilince tam olarak dönüşmüyor.

Öte yandan araştırmaya göre, reklamlara ilgi yaşla birlikte azalıyor. Özellikle influencer içerikleri ve oyun içi tanıtımlar gibi karmaşık formatlar, çocukların reklam ile içeriği ayırt etmesini zorlaştırıyor. Ancak zamanla bu tür reklamlara karşı duyarsızlık geliştiği gözlemlendi. Bu durum, reklam sektörünün çocukların ilgisini kaybetme riskiyle karşı karşıya olduğunu ortaya koyuyor.

Haber Kaynak : İGFA

TECH ISTANBUL GROWTH İÇİN BAŞVURULAR BAŞLADI

İETT’DEN AÇIKLAMA

Kaymakam Çiftçi'den Yaz Kur’an Kursu Ziyareti: "Allah Tüm Evlatlarımızı Korusun"

Bayrampaşa’da Srebrenica İçin Sessiz Adımlar: Binlerce Kişi Soykırımı Unutturmamak İçin Yürüdü

Kaymakam Abdullah Çiftçi’den Tuna Caddesi Esnafına Ziyaret

Başkan Yardımcısı Gündüz Kalkan’dan Hastanede Sünnet Olan Çocuklara Anlamlı Ziyaret

Türkiye’ye yılın ilk 5 ayında 4,7 milyar dolar yatırım

CHP Bayrampaşa İlçe Başkanı Alican Çam'dan Kur’an Kursuna Ziyaret

Zeydan Karalar’dan Adana’ya duygusal mesaj

Yeni araştırma çarpıcı sonuçlar ortaya koydu... Çocuklar reklamları tanıyor ama satın almıyor

İstanbul’da 15 Temmuz Şehitleri için mevlid

Başkan Özmen’den 5 günde çözüm! Nişancı Mahallesi'nde çöken merdivenler yenilendi

Eyüpsultan’da Muharrem ayı bereketi: Aşure ikramları devam ediyor

Eyüpsultan Belediyesi’nden can dostlar için mobil sağlık hizmeti

Ağaçlı Köyü'ndeki yangın korkuttu: Eyüpsultan Belediyesi ekipleri anında müdahale etti

MABEM öğrencileri LGS’de gururlandırdı

RE:PLAY Turnuvası Türkiye'yi dolaşacak

Tech Istanbul Growth, girişimleri İstanbul’un geleceğine taşıyor

İstanbul Bakırköy’de temizlik seferberliği

Cumhurbaşkanı Başdanışmanı Yiğit Bulut vefat etti

Son 55 yılın en sıcak 4. Haziran'ı! Rekor sıcaklıklar kayıtlara geçti

HAVAYOLU İLE 6 AYDA 108,8 MİLYON YOLCU SEYAHAT ETTİ

Ticaret Bakanlığı 2025 Yılının İlk Yarısında İhracatta "İllerin Performansı"nı Çıkardı

Ticaret Bakanlığı Temmuz Ayına Uyuşturucu Yakalamalarında Rekorla Başladı

Bursa'da Mimar Sinan'a Saygı Sergisi ziyarete açıldı

ADALET BAKANI YILMAZ TUNÇ, BAĞIMLI HÜKÜMLÜLERE YÖNELİK TEDAVİ MERKEZİ PROTOKOLÜNÜN İMZA TÖRENİNE KATILDI

Cumhurbaşkanı Erdoğan'dan kritik atamalar... 4 rektör, 1 bakan yardımcısı atandı

Kayseri İl Emniyet Müdürlüğü Çevik Kuvvet Atlı Polis Ekiplerince Engelli Çocuklara Unutulmaz Ziyaret

Düzce'de yolcu otobüsü yandı: İstanbul istikameti kapatıldı

Tekirdağ’ın İlk Kadın İlçe Jandarma Komutanı Göreve Başladı

Yükleniyor

TECH ISTANBUL GROWTH İÇİN BAŞVURULAR BAŞLADI

İETT’DEN AÇIKLAMA

Başkan Özmen’den 5 günde çözüm! Nişancı Mahallesi'nde çöken merdivenler yenilendi

Eyüpsultan’da Muharrem ayı bereketi: Aşure ikramları devam ediyor

Eyüpsultan Belediyesi’nden can dostlar için mobil sağlık hizmeti

Ağaçlı Köyü'ndeki yangın korkuttu: Eyüpsultan Belediyesi ekipleri anında müdahale etti

MABEM öğrencileri LGS’de gururlandırdı

RE:PLAY Turnuvası Türkiye'yi dolaşacak

İstanbul Bakırköy’de temizlik seferberliği

Son 55 yılın en sıcak 4. Haziran'ı! Rekor sıcaklıklar kayıtlara geçti

Zeydan Karalar’dan Adana’ya duygusal mesaj

Özel'den hodri meydan: 2 Kasım'da seçimi getir!

Murat Özçelik 'CHP kurucu değerlerine zarar veriyor' diyerek istifa etti

Fahrettin Altun'dan 'Özel' tepki! Millet iradesine hakaret kabul edilemez

Bahçeli: Kentsel dönüşüm ve orman yangınları Milli Güvenlik meselesidir

Muharrem İnce'den Saraçhane çağrısı

CHP’li Altaca Kayışoğlu’ndan TBMM'de sert eleştiri

Prof. Dr. Ümit Özdağ'dan mücadeleye devam mesajı: Nerede kalmıştık?

İYİ Parti Mardin: İslam Devletleri İsrail zulmüne karşı birlik olmalı!

AK Parti'den TBMM'de yeni görev dağılımı... Bozdağ yeniden başkanvekili

Yeni araştırma çarpıcı sonuçlar ortaya koydu... Çocuklar reklamları tanıyor ama satın almıyor

İstanbul’da 15 Temmuz Şehitleri için mevlid

Tech Istanbul Growth, girişimleri İstanbul’un geleceğine taşıyor

Cumhurbaşkanı Başdanışmanı Yiğit Bulut vefat etti

Bursa'da Mimar Sinan'a Saygı Sergisi ziyarete açıldı

LÖSEV gönüllüleri İBB Korolar Festivali'nde

Antalya'daki kültürel mirasa koruma katkısı

MST Akademi ilk mezunlarını verdi... Sektöre nitelikli genç güç

İstanbul'da Anadolu lezzeti halk ekmek ile sofralarda

MESAM'dan Spotify'a işbirliği çağrısı: Çözüm ortağı olarak görmek istiyoruz

Türkiye’ye yılın ilk 5 ayında 4,7 milyar dolar yatırım

Bursalı marketçiler İstanbul'da ticari köprüler kurdu

MÜSİAD Kayseri'den bölgeyi harekete geçirecek çağrı!

İSO listesine KAYSO damgası

KTO'nun İSO 500 gururu

Kayseri sanayisine Memduh Büyükkılıç övgüsü

Ticaret'ten ilk yarıyıl denetim bilançosu... Rekor denetim: 1,5 milyar TL ceza

Kadın girişimciler için küresel rehber hazırlanıyor

TAV İşletme Hizmetleri New York JFK Havalimanı’nda üçüncü yolcu salonunu açtı

Kayserili sanayicilerden önemli çağrı